Affiche van het Requiem Affiche van het Requiem
Affiche van de Johannes Passie Affiche van de Johannes Passie
Affiche van het Alegria in't kort Affiche van het Alegria in't kort
Affiche van het jubileum concert van het Davidsfonds Affiche van het jubileum concert van het Davidsfonds
Affiche van de Hohe Messe Affiche van de Hohe Messe
Affiche van het Magnificat Affiche van het Magnificat
Affiche van het Weihnachtsoratorium Affiche van het Weihnachtsoratorium
Affiche van het concert in Sint-Laurentius Affiche van het concert in Sint-Laurentius
Affiche van het concert van de Messiah Affiche van het concert van de Messiah
Affiche van het concert van de Johannes Passion Affiche van het concert van de Johannes Passion
Affiche van het concert bij de artiestenmis Affiche van het concert bij de artiestenmis
Affiche van het concert Noem Mij Vivaldi Affiche van het concert Noem Mij Vivaldi
Affiche van het concert O Magnum Mysterium Affiche van het concert O Magnum Mysterium
Affiche van het benefietconcert van de Rotary Club Affiche van het benefietconcert van de Rotary Club
Affiche van het concert Hear My Prayer Affiche van het concert Hear My Prayer
Affiche van het concert van Mozart Affiche van het concert van Mozart
Affiche van het barokconcert 10 jaar Alegria Affiche van het barokconcert 10 jaar Alegria
Affiche van het kasteelconcert Affiche van het kasteelconcert
Affiche van het barokconcert voor 20 jaar Annuntia Instituut Affiche van het barokconcert voor 20 jaar Annuntia Instituut
Affiche van het barokconcert in Lier Affiche van het barokconcert in Lier
Affiche van het Requiem

close

Requiem en Krönungsmesse

23 november 2019

In een vlot uitverkochte Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen zag u een groter podium dan u van ons gewend bent. Er was plaats voor maar liefst 60 zangers. Alegría werkte voor dit Mozartconcert namelijk samen met het koor Aidomen uit Kalmthout. Dat deden we tien jaar geleden ook al, met praktisch hetzelfde programma. Nu dus een reprise. Op het programma stond Mozarts beroemde Requiem, de fascinerende dodenmis die door zijn ontstaansgeschiedenis door mysteries omhuld is, want Mozart stierf voordat hij het werk voltooid had. Het concert startte met de feestelijke Krönungsmesse, een wat kortere mis vol vitaliteit en energie, die eigenlijk geschreven was als een gewone mis voor Pasen, maar beter bekend werd onder deze catchy naam toen die gebruikt werd voor een keizerlijke kroning. Twee missen van Mozart dus, door twee samenwerkende koren, vier topsolisten en groot orkest, en (normaal gesproken) onder leiding van twee dirigenten. Dat was dus meer dan dubbel genieten van de weergaloze muziek van Mozart, het genie uit Salzburg. Beide missen stonden o.l.v. Mannu Wuyts, omdat de dirigent van Aidomen (Kristin Roland) door pech helaas moest uitvallen.

Hetzelfde concert deden we een week eerder op zaterdag 16 nov. in Heide-Kalmthout (St-Jozefkerk), en op zondag 17 nov. in Wijnegem (O.L.Vrouwekerk) als een benefietconcert ‘Mozart voor Cambodja’ georganiseerd door het Annuntia-Instituut.

Het grote orkest speelde op historische instrumenten, met daarin veel koper en de zo kenmerkende bassethoorns (in het Requiem). Concertmeester was Madoka Nakamaru.

Affiche van de Johannes Passie

close

Johannes Passion

6 april 2019

Voor de tweede maal in zijn bestaan voerde het Muzikaal Ensemble Alegría de Johannespassie van Johann Sebastian Bach uit. Wij namen de luisteraars, net als vijf jaar geleden, mee in het Bijbelse passieverhaal als aanzet voor Pasen, dat op indringende wijze door Bach werd verklankt: zijn eerste grote passie, in première gegaan op Goede Vrijdag in 1724. Bij een tweede uitvoering in 1725 bracht Bach, min of meer gedwongen door de kerkelijke autoriteiten in Leipzig, ingrijpende wijzigingen aan, zoals een nieuw beginkoor en de vervanging van enkele aria’s. Bij nog latere uitvoeringen werden deze wijzigingen door Bach weer ongedaan gemaakt, maar een definitieve versie van de Johannes Passion is er niet. In 1739 was hij begonnen aan een netschrift, dat hij echter na twintig pagina's afbrak. Pas in 1749 werd het door een kopiist voltooid. Dit handschrift komt grotendeels overeen met de oorspronkelijke versie uit 1724. Alegría voerde de versie van 1749 uit (‘Fassung IV’), maar met de onvoltooide revisie van 1739 als aanvang (nrs 1 -10).

De St.Pauluskerk was weer gevuld met een grote schare liefhebbers van barokmuziek. Het werd een memorabel concert, met grote passie gebracht, voor een zeer dankbaar publiek.

Begeleiding door een groot barokorkest; uitvoering op historische instrumenten, met enkele bijzondere, zoals de viola da gamba, hobo d’amore en de hobo da caccia, zoals de partituur van Bach voorschrijft. Concertmeester was An Van Laethem.

Affiche van Alegria in't kort

close

Alegría in 't kort

9 december 2018

Na ons jubileumjaar dat we vorig jaar vierden, en waarin we groots uitpakten met de h-Moll Messe van J.S. Bach, hielden we het op deze namiddag in december wat korter en bescheidener. Een klein concert voor ons trouwe en dankbare publiek, in onze thuisbasis Wijnegem in de parochiekerk OLV.

Op het programma mocht natuurlijk J.S. Bach niet ontbreken. Van hem voerden we een van zijn bekendste motetten uit: Jesu, meine Freude (BWV 227). Maar om te beginnen zetten we daar een miscompositie van een andere, wat minder bekende Duitse componist uit een later tijdvak diametraal tegenover: Johann Caspar Aiblinger. Voor de Missa IV in F van Aiblinger lieten we ons begeleiden op het kerkorgel, maar voor het motet van Bach kozen we voor een meer intieme continuobegeleiding op kistorgel, aangevuld met cello. Tussen de twee koorwerken speelde Dieter Van Handenhoven het virtuoze orgelconcerto in a van Bach (BWV 593), gebaseerd op werk van Vivaldi.

Een programma zoals u dat van ons gewend was, maar op deze zondagmiddag wat korter dan gebruikelijk. Kortom: Alegria in ’t kort!

Affiche van het jubileum concert van het Davidsfonds

close

Coronation Anthems

28 april 2018

Handel schreef zijn Coronation Anthems in opdracht, ter gelegenheid van de kroning van King George II (en Queen Caroline) van Engeland in 1727 in de Westminster Abbey in Londen. In die tijd was er geen grootsere festiviteit denkbaar dan een kroning van de vorst. Sindsdien heeft bij iedere kroning van een Engelse vorst Handel’s bekendste anthem Zadok the Priest geklonken. Het koor zingt soms tot 7-stemmig en ook de violen spelen in meer stemmen dan gebruikelijk. Handel haalt werkelijk alles uit de kast om er een feest van te maken.

Het koor werd begeleid door een groot orkest, compleet met pauken en trompetten. Dit maakte het concert extra feestelijk. Bruisende barok dus!

Dit bruisende barokconcert werd een week later (5 mei 2018) nog eens herhaald in de parochiekerk van Tongerlo (St. Annakerk), georganiseerd door het Davidsfonds Tongerlo.

Affiche van de Hohe Messe

close

Hohe Messe

16 december 2017

2017 was een jubileumjaar voor Alegría. We bestonden 20 jaar! En dat vierden we in stijl, met een uitvoering van de h-Moll Messe, bij velen beter bekend onder de naam Hohe Messe, van de grote Johann Sebastian Bach. We hebben voor dit werk gekozen omdat het gewoonweg geniaal, spiritueel, sprankelend en feestelijk is. De h-Moll Messe is het laatste meesterwerk van Bach, door velen zelfs beschouwd als zijn opus ultimum. De compositie is monumentaal omdat het de synthese bevat van elke technische en stilistische verwezenlijking van de Cantor.

We concerteerden alweer voor het derde jaar op rij in de indrukwekkende St-Pauluskerk in Antwerpen, en weeral was de publieke belangstelling overweldigend, ca. 600 bezoekers.

Begeleiding door een groot orkest van 24 musici, spelend op barokinstrumenten. Concertmeester was An Van Laethem.

Affiche van het Magnificat

close

Magnificat

10 december 2016

In een volle St Pauluskerk, voor ongeveer 600 bezoekers, bracht Alegría een Kerstconcert rond het thema Magnificat.

In het Magnificat brengt Maria, in blijde verwachting van haar eerste kind, hulde aan haar God. Deze lofzang inspireerde tal van componisten uit de barokperiode. Naast de grote bekende als J.S. Bach ontmoette u in dit concert ook Jan Dismas Zelenka en Johann Kuhnau (voorganger van Bach als Thomascantor). Deze componisten inspireerden elkaar en leerden van elkaar. Wij vonden elke versie bijzonder. Daarom kozen we niet: we lieten ze graag alle drie horen!

We voerden de Magnificats uit zoals wellicht ook Bach en Kuhnau het deden: inclusief de 4 lauden. Dit zijn ingevoegde korte koorstukken speciaal voor de kerstperiode geschreven, in het Duits. Dit was bovendien een unieke kans voor Muzikaal Ensemble Alegría: we mochten gebruik maken van de partituren voor de lauden van het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. We zijn hen dan ook bijzonder dankbaar.

De avond werd extra feestelijk met nog twee prachtige stukken: van G.F. Händel de psalm Laudate Pueri Dominum met een hoofdrol voor de sopraansoliste, en van J.S. Bach de cantate Gloria in Excelsis Deo (BWV 191). Deze cantate is eigenlijk een ingekorte versie van het feestelijke Gloria uit de Hohe Messe, maar dan soms net even anders.

Begeleiding door een groot orkest, bestaand uit 24 musici. Concertmeester was Dirk Vandaele.

Affiche van het Weihnachtsoratorium

close

Weihnachtsoratorium

19 december 2015

In de barokke St Pauluskerk, voor ongeveer 600 bezoekers, voerde Alegría vier delen van het Kerstoratorium van Bach uit.

“Juich nu en jubel! Kom, en prijs deze dagen!” Zo opent het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach. Veel feestelijker kon u de Kerstperiode niet beginnen. Bach schreef dit oratorium (BWV 248) in 1733 en -34. Het bestaat uit zes delen (afzonderlijke cantates), oorspronkelijk bedoeld om de kerkdiensten op de zes feestdagen rond de Kerstperiode muzikaal op te luisteren. Het werk werd voor de eerste keer uitgevoerd in Leipzig tussen 25 dec 1734 en 6 jan 1735.

Begeleiding door een groot orkest, bestaand uit 24 musici. Concertmeester was An Van Laethem.

Affiche van het concert in Sint-Laurentius

close

The Glorious Gabrieli

10 mei 2015

De San Marco en de Sint Laurentius. Net als de byzantijnse San Marcobasiliek in Venetië leent de Sint-Laurentiuskerk in Antwerpen met z’n neo-byzantijnse architectuur zich perfect voor experimenten met klank en ruimte. Eind 16de, begin 17de eeuw waren de beide Gabrieli’s (Andrea en Giovanni) met hun meerkorige muziek hierin de absolute grootmeesters. Door de driekwart rondom lopende galerij biedt de Sint-Laurentiuskerk een ideale gelegenheid om koren en instrumentale groepen tegenover elkaar te plaatsen en met elkaar in gesprek te brengen, zoals de Gabrieli’s in Venetië deden. Tijdens het concert zal er op bepaalde momenten zelfs van quadrofonie sprake zijn: vierkorige muziek die van vier galerijen over de toehoorders zal neerdalen. Instrumentisten en zangers van het Antwerps Collegium Musicum hebben voor de uitvoering van deze muziek de handen ineen geslagen met het vocaal ensemble Alegría uit Wijnegem. Dick Wursten verzorgt de toelichting.

Achtergrond: Venetiaanse pracht: De stadsstaat Venetië was - naast Antwerpen – in de 16de eeuw het handels- en cultuurcentrum van Europa. Feesten en ceremoniën hadden bijna altijd plaats in of om de San Marcobasiliek. Hierbij speelde muziek steevast een hoofdrol. Muzikanten van internationale faam werden aangetrokken om aan het muziekgebeuren vorm en leiding te geven. Zo zien we in 1527 Adriaan Willaert in Venetië verschijnen als maestro di capella. Kenmerkend voor de Venetiaanse stijl is de ‘meerkorigheid’. Koren worden op verschillende plaatsen in de ruimte neergezet en treden met elkaar in dialoog. Groepen zangers zongen elkaar toe vanaf de balkons, zodat een soort ‘stereo-effect’ bereikt wordt. De muziek bereikte het publiek van verschillende kanten tegelijk. De ontwikkeling van deze kleurrijke muziek was in overeenstemming met de groeiende behoefte aan pracht, praal en machtsvertoon. Deze Venetiaanse stijl wordt verder ontwikkeld door een leerling van Willaert: Andrea Gabrieli (1533-1585) en later door diens neef Giovanni Gabrieli (1553-1612). Andrea Gabrieli schreef naast missen, motetten en dubbelkorige psalmen ook instrumentale werken, waarbij hij ook groepen instrumenten tegenover elkaar stelde (meerkorigheid, maar dan instrumentaal). Giovanni Gabrieli zette de ontwikkeling voort door in de dubbelkorigheid niet enkel gelijkwaardige groepen tegenover elkaar te stellen, maar door ook te werken met contrasten tussen die groepen, bv. hoog-laag en klein-groot. Toen hij zijn eigen werken (en die van zijn oom) publiceerde, noemde hij die polyfone, meestal vierstemmige, instrumentale werken: Canzon of Sonata. Eind 16de, begin 17de eeuw was de faam van Venetië als muziekstad zo groot, dat men van heinde en verre hiernaartoe reisde om dit te beleven en te leren. Eén van de laatste leerlingen van Giovanni was een jonge veelbelovende Duitse musicus, Heinrich Schütz.

Affiche van het concert van Mozart

close

Mozart

25-26 april 2009

Wolfgang Amadeus Mozart, het genie uit Salzburg, stond centraal in dit concert waarin Muzikaal Ensemble Alegría samenwerkte met het koor Aidomen uit Kalmthout. Dit resulteerde in twee concerten: in de Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen, en in de Sint-Jozefkerk in Kalmthout. Aidomen stond onder leiding van Philippe Poot.

Uitgevoerd werden het monumentale Requiem (KV 626), de Krönungsmesse (KV 317), en daar tussenin Symfonie nr. 34 (KV 338).

Affiche van het concert van de Johannes Passion

close

Johannes Passion

29 maart 2014

In een uitverkochte Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen voerde Alegría de Johannes Passion van J.S. Bach uit. Bach schreef de Johannes-Passion in 1724 in drie maanden tijd. Op 7 april van dat jaar, Goede Vrijdag, werd de Johannes-Passion voor het eerst uitgevoerd tijdens de liturgie in de Nicolaïkirche in Leipzig. Een jaar later verving hij het openingskoor door een ingetogen koraalbewerking, waarschijnlijk omdat er kritiek op de (te uitbundige) muziek was gekomen. Bach bleef wijzigingen aan de Johannes-Passion aanbrengen, zodat er tegenwoordig vier verschillende versies bestaan (naast die uit 1724 en 1725 is er ook een versie uit 1728 en 1749). Alegría voerde de 4e versie uit (‘Fassung 4’).

Begeleiding door een groot orkest bestaande uit 18 professionele musici. Concertmeester was An Van Laethem.

Affiche van het concert van de Messiah

close

Messiah

7 maart 2015

Lees de recensie door Klassiek Centraal.

Luister naar het interview dat Jan Van Elsacker gaf aan Klara

Affiche van het concert bij de artiestenmis

close

70 Jaar Artiestenmis

19 mei 2013

Affiche van het concert Noem Mij Vivaldi

close

Noem Mij Vivaldi

9 maart 2013

In de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen gaf Alegría een concert waarin de componist Antonio Vivaldi centraal stond.

Affiche van het concert O Magnum Mysterium

close

O Magnum Mysterium

11 & 16 december 2011

Het kerstconcert “O Magnum Mysterium” beleefde twee uitvoeringen: Op 11 december in de OLV kerk van Wijnegem, en op 16 december in AMUZ in Antwerpen.

Affiche van het benefietconcert van de Rotary Club

close

Benefietconcert Rotary Club

25 februari 2011

Affiche van het concert Hear My Prayer

close

Hear My Prayer

27 maart 2010

Affiche van het barokconcert 10 jaar Alegria

close

Barokconcert 10 jaar Alegría

15 & 16 december 2007

Het jubileumconcert ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan kende twee uitvoeringen: op 15 december in Muziekcentrum AMUZ in Antwerpen, en op 16 december in de OLV kerk van Wijnegem.

Affiche van het kasteelconcert

close

Kasteelconcert

11 februari 2007

Het kasteel van Schoten vormde het decor voor ons Kasteelconcert.

Alegría verkende in dit concert het pad van Close harmony, Spirituals & Gospels, Musicals en Evergreens, onder begeleiding van een combo.

Het volledige programma bestond uit de volgende nummers:

Affiche van het barokconcert voor 20 jaar Annuntia Instituut

close

Barokconcert 20 jaar Annuntia Instituut

9 december 2005

Affiche van het barokconcert in Lier

close

Barokconcert Lier

16 april 2005

Alegría concerteerde in de St. Margaritakerk in Lier, ook wel Begijnhofkerk genoemd.